Direktlänk till inlägg 15 mars 2013

Mer än kläder - hur vi representerar våra identiteter

Av Maria "Mia" Perrsson - 15 mars 2013 08:15

Betydelsen av modekonsumtion för hur vi representerar och iscensätter våra identiteter spelar stor roll, men likaså frågan om vem som producerar dessa kläder — och under vilka omständigheter.


Därför är det inte överraskande att frågor som berör mode studeras av forskare som har sin bakgrund inom konst-, film-, litteratur- och teatervetenskap, företags- och nationalekonomi, sociologi, antropologi, etnologi, arkitektur, historia, juridik och designhistoria — för att nämna några discipliner.


Trots olika bakgrunder, olika förhållningssätt, olika metoder och teorier och en vitt spridd empiri, så utkristalliserar sig i denna bok tre centrala områden, teman eller ramverk vilka hinder samman de olika bidragen. Dessa tre områden är konsumtion, performativitet och modernitet.


Till exempel genomsyrar betydelsen av genus och kropp i modevetenskapliga analyser flera artiklar, med emfas på könet som performativt konstruerat. Den ständigt återkommande moraldebatten kring mode och dess konsumtion utgör vidare en viktig källa och bas för många av bidragen.


Moderniteten är central för de flesta studier som rör mode: mode så som vi idag förstår det formges och möjliggörs under 1800-talet via den visuella kultur och den konsumtionskultur som utbreder sig genom en allt mer tilltagande industrialisering och urbanisering. De tidiga akademiska resonemangen och analyserna av mode som fenomen fokuserade främst på konsumtionsaspekten — och därmed också på klassaspekterna.


Redan runt förra sekelskiftet vände sig sociologen Georg Simmel och ekonomen Thorstein Veblen mot den framväxande konsumtionsideologin och mot den nya överklassens så kallade iögonfallande konsumtion.Vi måste dock gå ännu längre tillbaka för att förstå varför modet får en sådan stor betydelse på den kulturella och ekonomiska scenen under 1800-talet.


Vilka var förutsättningarna för modets uppsving under moderniteten?


Om vi väljer att förstå mode som ett system där flera aktörer samspelar, bör vi också rikta blicken mot ekonomi, produktion, textiltillverkning samt teknologiska och industriella förutsättningar som avgörande faktorer.


Frågor kring mode, textilier och (lyx)konsumtion sysselsatte makthavarna i Sverige redan under 1700-talet.


Nyberg analyserar hur diskussionen kring yppighet och modet fördes, mot bakgrund av uppkomsten av den nya klassen av köpmän i Gamla Stan i Stockholm och hur denna definierade sig i kontrast till aristokratin, bland annat genom att inköpa nytillgängliga lyxvaror.


Han visar även på nationalekonomiska intressen i den dåtida lagstiftningen. Frågor kring överflödskonsumtion är också centrala i Orsi Husz artikel om DM-talets debatt kring massproduktion och »slit-och-släng«-mentaliteten. Hon placerar denna diskussion i ett historiskt sammanhang och riktar bland annat fokus mot konsumtionens emotionella aspekter och, vilket fortfarande diskuteras i våra dagar, de moraliska/moraliserande synpunkterna på förbrukning.


Här spelar inte minst genusfrågor en viss roll, med tanke på att överflödskonsumtion har konstruerats som en "feminin" angelägenhet — och ett feminint problem.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria "Mia" Perrsson - 20 mars 2014 18:00

Inser att jag haft alldeles för lite husmorstips på den här bloggen hittills. Eller jag och jag. Här är i alla fall en snubbe som gjort en video om hur man får sina converse skor skinande rena längst framme på nosen. Är osäker på om det verkligen beh...

Av Maria "Mia" Perrsson - 22 februari 2014 21:30

Regelbrott är något som ständigt pågår i modets värld, en värld som är allt annat än lagom. Och ändå är den det.   Det ligger i själva förklaringen till varifrån ordet lagom kommer. Lagom är laget-runt; det kommer sig av vikingarnas vana att dri...

Av Maria "Mia" Perrsson - 8 januari 2014 05:45


Christian Dior började sin bana som modetecknare och modellör; modellören är tecknaren som gör en vettig skiss som tillskäraren kan följa.   Hos modehuset Lelong lärde sig Dior konsten att skapa kläder. Det var också Lelong som ansåg att Dior var...

Av Maria "Mia" Perrsson - 12 december 2013 07:00

Det var egentligen bara det jag vill säga. Att få skor i julklapp, eller att ge bort dem, är lika självklart som att tomten har skägg. Men i år har jag faktiskt ingen aning om vare sig vad jag ska önska mig - och vad jag ska köpa till andra. Det är l...

Av Maria "Mia" Perrsson - 4 december 2013 20:30

Att det finns utrymme för så många kläddesigner idag krasst beror på att det finns så många kunder och att vi har så olika smak.   Att inte alla kläddesigner når toppskiktet och att så många inte klarar kommersen beror på det oerhört stora utbude...

Presentation


Modeintresserad, blaserad och babblig 21-åring från Göteborg (bor just nu tilfälligt i LA) som bloggar här när andan faller på.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog 1000länkar.com - gratis länkkatalog Blogglista.se

Ovido - Quiz & Flashcards