Direktlänk till inlägg 3 september 2013

Vet inte vilken jag gillar mest

Av Maria "Mia" Perrsson - 3 september 2013 23:45

Den traditionella modejournalistiken handlar till övervägande grad om att rapportera om det senaste modet och mer eller mindre oreflekterat förmedla detta till en konsumtionsinriktad och modeintresserad (kvinnlig) konsument.


  Den problematiska modesynen i Sverige har av modevetaren och frilansjournalisten Karin Falk beskrivits som ett mode där "shopping och stiltips" tar alltför stor plats bland det som skrivs om mode i medier. Karin Falk menar vidare att det fanns möjligheter att starta ett kritiskt samtal kring mode i samband med att det svenska modet flyttade fram sina positioner, men att detta var en möjlighet som slarvades bort: Medan alltfler kreatörer på den svenska designscenen arbetar konceptuellt och teoretiskt, som Sandra Backlund eller Nakkna, så lyser modejournalistiken och modekritiken som bör bevaka dessa kreatörer med sin frånvaro.


På samma sätt som designdebatten om bristen på innovation och internationalisering utmynnar i epitet som "det svenska mellanmodet" har den svenska modejournalistiken anklagats för att inte ta mode på allvar.


Kritiker frågar sig exempelvis var en debatt kring kedjedominansen i svenskt mode skulle kunna föras och efterlyser ett högre mått av teoribildning. Avsaknaden av akademisk kultur inom modets filt är påfallande, och i den mån ämnet avhandlas handlar det oftast om estetiskt innehåll eller konstnärligt uttryck.


Museer och andra kulturinstitutioner har under senare år haft uppdraget att föra upp mode på utställningsagendan, men det har då handlat om ett "godtyckligt urval av designverk och historiska exposéer". Flera modejournalister menar också att stora dagstidningar utomlands har en välgrundad och självklar modebevakning, men att någon motsvarighet länge saknats i Sverige.


Dock har ett flertal publikationer valt att ta ett bredare grepp på mode och själva modets marknad. Man kan säga att modet drivs framåt genom att olika uppfattningar och logiker befinner sig i ett dynamiskt förhållande till varandra.


Säljandets och skapandets konst följs åt som två olika sidor av modets marknad. Till synes i opposition, men trots allt överens i tron på kreativitetens kraft.


Själv tycker jag att modekritiken har svängt de seanste åren och utkristalliserat två tydliga grupper: den alltför intellektuella och den alltför ytliga. Den förstnämnda vill komponsera moderkritikens historiska brist på "akademiska" texter genom att snåra in sig allt extremkomplicerade analyser av varenda möjlig kontext som mode figurerar inom; och den ytliga är i det närmsta ordlös. 


Jag vet inte vilken jag gillar mest. 


#mode #skor

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria "Mia" Perrsson - 20 mars 2014 18:00

Inser att jag haft alldeles för lite husmorstips på den här bloggen hittills. Eller jag och jag. Här är i alla fall en snubbe som gjort en video om hur man får sina converse skor skinande rena längst framme på nosen. Är osäker på om det verkligen beh...

Av Maria "Mia" Perrsson - 22 februari 2014 21:30

Regelbrott är något som ständigt pågår i modets värld, en värld som är allt annat än lagom. Och ändå är den det.   Det ligger i själva förklaringen till varifrån ordet lagom kommer. Lagom är laget-runt; det kommer sig av vikingarnas vana att dri...

Av Maria "Mia" Perrsson - 8 januari 2014 05:45


Christian Dior började sin bana som modetecknare och modellör; modellören är tecknaren som gör en vettig skiss som tillskäraren kan följa.   Hos modehuset Lelong lärde sig Dior konsten att skapa kläder. Det var också Lelong som ansåg att Dior var...

Av Maria "Mia" Perrsson - 12 december 2013 07:00

Det var egentligen bara det jag vill säga. Att få skor i julklapp, eller att ge bort dem, är lika självklart som att tomten har skägg. Men i år har jag faktiskt ingen aning om vare sig vad jag ska önska mig - och vad jag ska köpa till andra. Det är l...

Av Maria "Mia" Perrsson - 4 december 2013 20:30

Att det finns utrymme för så många kläddesigner idag krasst beror på att det finns så många kunder och att vi har så olika smak.   Att inte alla kläddesigner når toppskiktet och att så många inte klarar kommersen beror på det oerhört stora utbude...

Presentation


Modeintresserad, blaserad och babblig 21-åring från Göteborg (bor just nu tilfälligt i LA) som bloggar här när andan faller på.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog 1000länkar.com - gratis länkkatalog Blogglista.se

Ovido - Quiz & Flashcards