Direktlänk till inlägg 27 mars 2013

Converseskor i vårens färger

Av Maria "Mia" Perrsson - 27 mars 2013 19:30

Du vet hur det är. Vintern känns så oerhört tuff och oändlig i januari, det känns som man är dömd att vandra runt i tunga vinterkängor genom modd och piskande regn och snö i all evighet.


Det är samma sak varje år.

På något underligt sätt så går ändå vintern framåt, trots att man har känslan av att tiden egentligen står stilla. Så en dag när man vaknar så tror man att man har försovit sig, för det är ljust på morgonen. Hux flux så ligger temperaturen på 6 grader plus och det känns nästan varmt ute när solen tittar fram, Snödropparna lyckas att tränga sig igenom snölagret och krokusarna kämpar sig upp genom den snötunga jorden. Vår. Lika oerhört och obegripligt varje år.


Det känns nästan som det till och med blir häftigare ju äldre man blir, eftersom man mer och mer förundras över hur det är möjligt för naturen att klä sig i samma vackra skrud år efter år trots att vintern lurar våren några gånger innan den låter sig bekämpas.


 


Men det finns ett annat vårtecken som är lika säkert som snödroppar och krokus. Att det är dags att ta fram converse-skorna! Som ploppar upp på folks fötter som tulpanerna i Holland; och minst i lika många färger. De finns går omkring där, i lila, svart, röd, guld, och randiga. I alla former. Höga, låga, tunn sula, tjock sula skinn eller tyg. Det finns en färg och form för alla. Det är ju det som är så fint med converseskor. Den är könsneutral, och åldersneutral, och tidlös. 


Det finns ju alltid entusiaster som tar på sig sina converseskor så fort snön börjar smälta. Sen finns också fantasterna som förbereder inköpet av nya converseskor hela vintern, som vet exakt vilka modeller som ska komma och var man kan köpa det första rykande färska paret.


Eller konnäsörerna som köper converse skor i alla färger och modeller och har de lite som prydnad uppradade på väl synliga hyllor i lägenheten.


Jag är en av dem. Så pass mycket att jag definitivt skulle kunna ägna en hel sida åt alla min kärlek för converse skor, såsom www.Iloveconverse.se. En sida jag förövrigt är djupt avundsjuk på, men ofta besöker.  


En kul sak är Converse i år har uppdaterat sitt sortiment med flera intressanta nyheter och nya modeller. Jag förutspår att modellen med inbyggd klack, den så kallad Hi-Ness, kommer att blir en storsäljare. Men jag är samtidigt lite villrådig om den kommer att blir en del av det regulgära sortimentet. Den har något av en "teenage-aura" över sig. Vilket möjligen kan begränsa produktcykeln. 


Om du vill ha en komplett överblick på alla modeller, både de som är tillgängliga i Sverige och inte, rekommenderar jag att du kollar in www.converse.com. Som sagt: detta är den internationella sidan för converse och här finns förstås alla olika modeller, men samtliga går inte att köpa i svenska ebutiker. Man kan beställa hem, men jag har inte gjort det själv, och har därför ingen aning om vad notan kan sluta på. 


 


Tips: Kolla in den roliga sidan "Create" här - vilken är precis detta: chansen att skapa sin helt egendesignade conversemodell. Jag kan fastna här i timmar och har varit väldigt nära fler gånger att beställa hem mina egna kreationer. Men, som sagt, detta är en funktion för invånarna i Förenta Stataterna, och jag har ingen aning om vad som skulle hända om jag beställde. 

#skor #converse #mode

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria "Mia" Perrsson - 20 mars 2014 18:00

Inser att jag haft alldeles för lite husmorstips på den här bloggen hittills. Eller jag och jag. Här är i alla fall en snubbe som gjort en video om hur man får sina converse skor skinande rena längst framme på nosen. Är osäker på om det verkligen beh...

Av Maria "Mia" Perrsson - 22 februari 2014 21:30

Regelbrott är något som ständigt pågår i modets värld, en värld som är allt annat än lagom. Och ändå är den det.   Det ligger i själva förklaringen till varifrån ordet lagom kommer. Lagom är laget-runt; det kommer sig av vikingarnas vana att dri...

Av Maria "Mia" Perrsson - 8 januari 2014 05:45


Christian Dior började sin bana som modetecknare och modellör; modellören är tecknaren som gör en vettig skiss som tillskäraren kan följa.   Hos modehuset Lelong lärde sig Dior konsten att skapa kläder. Det var också Lelong som ansåg att Dior var...

Av Maria "Mia" Perrsson - 12 december 2013 07:00

Det var egentligen bara det jag vill säga. Att få skor i julklapp, eller att ge bort dem, är lika självklart som att tomten har skägg. Men i år har jag faktiskt ingen aning om vare sig vad jag ska önska mig - och vad jag ska köpa till andra. Det är l...

Av Maria "Mia" Perrsson - 4 december 2013 20:30

Att det finns utrymme för så många kläddesigner idag krasst beror på att det finns så många kunder och att vi har så olika smak.   Att inte alla kläddesigner når toppskiktet och att så många inte klarar kommersen beror på det oerhört stora utbude...

Presentation


Modeintresserad, blaserad och babblig 21-åring från Göteborg (bor just nu tilfälligt i LA) som bloggar här när andan faller på.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggportaler

SvenskaSajter.com - gratis länkkatalog för hemsida & blogg SvenskaLänkar.com - en bra svensk seo-optimerad länkkatalog 1000länkar.com - gratis länkkatalog Blogglista.se

Ovido - Quiz & Flashcards